Wednesday 28 May 2008

Rose, Rose I love U


Rose-watercolor pencil on paper

I spend my lunch hour finishing this ATC. I like to draw girls but when I draw men, they always end up looking boyish. (Ooo...my pretty-pretty boy, I want you...M2M's song, hehe). I never draw old people so far, I'm not ready to take the challenge. I like to draw since I was 5 or 6. My sister had a book on learning how to sketch and paint for amateur. At that age, I remember I told my mum that when I grow up, I want to be an artist. But she said, why artist? Better be a doctor or lawyer. Then I dumped the idea of becoming an artist becoz I trust my mum so much. I thought everything she said must be true and that she is always right and always know what is right for me. Later I want to be a scientist, becoz I like astronomy. But now, I'm neither a doctor, a lawyer or a scientist. Haha. Never mind, it's never too late to learn something right? Anyway, that book was very good. I remember the basic idea of drawing and painting from that book until today. Or maybe such young age is just the best age to learn something. We are easily shaped by what we are taught or told. After 20years, now only i think can i understand the techniques taught in the book. For time being, i feel good enough everytime I manage to finish an ATC or an A4 sized painting.

I received a very much expected parcel from kak Ida yesterday. I don't know what to call it but I like it very much kak Ida! M is my favourite letter!! Thank you! I also got these beautiful glittering stamp ink which I request kak Ida to buy for me. They are not available in KK. Again, thank you kak ida! I really, really love them!

13 comments:

AbGJaS said...

Hi Mangosteenskin,
Rose, Rose i love u...title of an old song, rite?

Never draw an old man pic?
I myself have been always tried to avoid drawing ladies in my cartoons? You know why? Coz to me, wanita adalah makhluk Tuhan paling cantik hahaha...

I have this feeling of guilt for not being able to draw them as beautiful as they can be...

No brag, just fact..

mangosteenskin said...

abgjas,
benar, itu title lagu oldies. uncle saya suka nyanyi karaoke sebab nama wife dia rose!

haha. rasanya komen abgjas ini telah membantu saya menjelaskan kenapa suka lukis perempuan. Sebab perempuan cantik macam bunga. saya suka bunga, sebab cantik!! tapi saya juga suka lukis serangga, kumbang misalnya? cuma x sekerap lukis bunga lah. hihihi.

agaknya bila dah tua nanti kot baru mahu lukis orgtua. sbb skrg saya selalu study wajah n facial expression di cermin. hihi.

wah tagline abgjas tu x pernah berubah...no brag, just fact yah?

Antown said...

Memang, melukis orangtua itu lebih susah karena banyak kulit keriputnya dimana-mana. Tapi bukankah itu tantangan? hajar saja!! biar keterampilan kita lebih terasah.
Gambarnya bagus nih, khas banget.
Pertanyaan saya, kalo sekarang tidak jadi dokter atau pengacara kerjanya sebagai apa??

sisterofheaven said...

hohoho~ apekah itu benda yg kilat2 ?? sgt seronok je ku melihat :D

emilayusof said...

Gorgeous ATC! Love the girl! Wah nice gifts from Ida!

p/s posted my ATC today by Pos Express.

Faisal Admar said...

Suka betol tengok lukisan-lukisan tu semua. Jual juga ke? :)

Restnrileks said...

Manggo,

Rizal suka illo gadis yang memegang rose itu. Nampak ayu dan tenang. Namun, bagaikan ada sedikit misteri di riak wajahnya. Hembusan angin sepo2 menambahkan lagi sifat misteri wajah gadis itu..

wah..dakwat ink jenis kilau.. syoknyyaaa (tetiba terngiang2 lagu.."syoknyaaa ada mat cool..") hehe

Lestat said...

aku suka warnanya..tapi malang..aku ni color distraction..aku tak kenal warna kecuali yang basic.

Zool Blogger said...

Cunlah gambo tu..Memang pandai lukis ek,.


Zool
http://www.ligakampung.com/blog

mangosteenskin said...

helo antown,
gembiranya saya kamu sudi berkunjung lagi ke mari. ya, satu masa nanti saya mahu melukis orgtua. ambil sedikit masa extra dan extra kesabaran untuk study kedut2nya. saya ini selalu kurang sabar kok, selalu mau cepat siap.

sekarang saya membantu suami menguruskan P.T. bikin kerja2 admin.

halo bella,
yg kilat2 itu stamp ink. saya minta kak ida tolong belikan di craft haven. saya sungguh seronok sampai hr ni masih tidur dalam keadaan senyum.

hai kak emila!
trimakasih.kak emila pun suka lukis perempuan kan. saya suka lukisan2 kak emila.

tq sebab dah pos ATC!

faisal,
tq kerana suka. memang ada rancangan hendak buat duit dgn menjual hasil tangan sendiri, tp buat masa ni belum lagi. sementara tu, melukis dan terus berlatih melukis lah.

rizal,
saya suka lukisan yg kelihatan cold and mysterious. kalau senyum pun, senyum misteri. hahaha.

lestat,
background itu sebenarnya warna hijau muda tapi nampak macam kuning dalam gambar ni. saya masih bermasalah sedikit dgn scanner, mungkin saya terlebih kontras kot. inipun saya dah tweak kasi warna tu nampak "kuat" sikit, yang ori warnanya nipis sahaja.

color distraction? apakah colorblind?

Antown said...

di Malaysia banyak pekerja kreatif asal Indonesia nggak? menurut mbak, apakah saya ada peluang untuk bekerja disana? saya ingin sekali ada pengalaman bekerja di luar negeri seperti malaysia atau singapore :)

Jackie said...

Hola Mango,
Saya am a Red Drop juga. Juga, saya am trying very hard to learn Malay from Marzie dan Zubli.

Sila be patient with me as saya am trying very hard.

Awak draw a beautiful ros. All of your drawings are very beautiful.

Terima kasih for sharing dan salam!

Saya hope awak have a great day.:-)

mangosteenskin said...

halo zool,
trimakasih kerana sudi tinggalkan komen. semoga projek cacing itu berjaya!

antown,
saya tidak pasti. mungkin rakan blogger yang lain seperti kak emila dan rizal lebih arif tentang hal ini. kalau mau tanya yang ada kaitan dengan construction ya, boleh tanya saya.

hello shinade,
thanks for ur comment. glad that u want to learn malay. teruskan usaha! so far i think u already know how to arrange the word eventhough campur-campur. hehe.