Tuesday 15 April 2008

Bukan Kotak Pandora


I've seen this box displayed at the shop since last christmas. Aku rasa kotak ini cute dan menggoda.

No particular reasons. I just like boxes.

Sebenarnya aku x suka sangat idea membeli sesuatu semata2 untuk dijadikan koleksi. Kerana ia akan menjadi suatu pembaziran. Kerana aku fikir juga aku x akan hidup selama2nya untuk menjadi pemilik barang-barang tersebut. Jadi, pada hari aku membeli kotak ni aku dalam dilema.

----jangan beli----

-------beli---------

Kalau harga makanan naik lebih baik gunakan duit itu untuk beli makanan, atau lebih baik sedekah pada orang susah daripada membeli----sebuah kotak kayu!

Tapi akhirnya aku beli juga. Sebab aku fikir jiwa manusia ini perlu disuap dengan makanan2 yang boleh menggembirakannya. Kalau hati senang, kita akan tersenyum. Senyum yang ikhlas dari hati. Kita akan senyum pada orang2 yang kita sayang dan orang2 di sekeliling. Dan kita akan menyenangkan hati mereka. Jadi orang pertama yang aku gembirakan hatinya melalui kata putus yang aku buat itu adalah tuan punya kedai itulah.

Suatu hari, bila tiba masa---mungkin aku akan hadiahkan kepada seseorang. Mungkin seorang anak kecil yang jatuh hati kepada kotak ini. Atau kepada seorang kawan sebagai tanda ingatan.

11 comments:

seweng said...

hahahaha 1 week....exactly!

paperclip said...

yeah sometimes when we c something that our first glance and we love it and we want it
we just have to have it right
it goes for me too
it sok to guy it
coz u will be satisfied right..
lovely drawing u got there too

Restnrileks said...

kotak itu memang agak menggoda..

ingat ada member bagi kotak lebih kurang mcm tu, tapi nipis sket..kotak curut dari cigar..

yerr laa, in a world of paper and plastic box packaging.. it is nice to receive (in your case buy :)) a wooden box type of packaging..

i am a sucker for packaging made of natural resources.. :)

mangosteenskin said...

seweng,
yakan, ngam2 satu minggu. Haha!

paperclip,
ya mmg benar klu dah berkenan boleh x tidur malam dibuatnya. Haha! Tapi kena tengok saiz poket jugalah.

rizal,
my hubby has a cigar box made of thick paper---like a very hard mounting board. mcm tu ke?

carolchs said...

i know someone who would love to have this box for collection....ME! LOL!

memang kotak biskut ka or just saja2 decoration tu kotak?

mangosteenskin said...

i guess the stamping is just for decoration. but i like, make people think it looks like a used packaging box kan.

i bought it at trendy house? house of trendy? wisma merdeka. earl grey tea packaging also use wooden box kan. tupun mcm gatal saja hati sy mau beli, tp klu belipun bukan kerana teh...kerana kotak. eheh!

Anonymous said...

I LOVE boxes and packaging too, if it's in a cute box forget it...I'll buy it no matter what it is, ha ha!

mangosteenskin said...

haha, senta! it's manufacturer's marketing strategy! targeting on people like us! hehe.

jiwasintetik said...

Hahaha... cute box.

Butt really, did u really bought it because of that of because of the name 'Les Biscuits Milanais'

mangosteenskin said...

syntheticsoul,
aku memang suka kotak (especially painted wooden box), tp bila nampak les biscuit Milanais tu aku x pikir panjang lagi dah. memang kotak tu aku punya. haha!

cecima said...

u r very thoughtful kan.. sweet~

http://cecimacomot.wordpress.com