Wednesday 20 January 2010

Earthquake Victims in Haiti

Photo is taken from FT.com. Copyright The Financial Times Limited 2010

Di tahun baru ini kita meletakkan harapan agar segalanya lebih baik dari semalam, tetapi bagi mereka yang ditimpa musibah seperti di Haiti sehingga kehilangan ahli keluarga, sahabat-handai dan tempat tinggal, sudah pasti apa yang mereka alami pada saat ini sungguh memilukan. Tapi bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya. Kepada siapa mereka hendak mengadu, jika infrastruktur utama di negara mereka sendiripun telah terjejas teruk. Pastilah mereka sangat2 mengharapkan bantuan dari pihak luar.

"A bone to the dog is not charity. Charity is the bone shared with the dog when you are just as hungry as the dog".

Mungkin kita bukanlah orang kaya yang mampu memberi sumbangan besar, ataupun menderma setiap kali berlaku musibah atau melihat kesusahan orang lain di sekeliling kita. Sekecil manapun pemberian kita, yang penting adalah keikhlasan hati. Hulurkanlah bantuan walaupun sekadar menyebarkan maklumat ini kepada rakan-rakan.

In response to the recent disaster in Haiti, Humanitarian Appeal for the victims is officially launched by Islamic Relief Malaysia (IRM). The appeal is launched on humanitarian ground apart from raising awareness and contribution from the people in this region.

For any contribution and further information on the appeal please visit Islamic Relief Malaysia website at www.irm.org.my or contact IRM office at 03-89486334.

3 comments:

Unknown said...

Takut. Sedih. Kesian. Semua tu I rasa..I selalu kena ingatkan diri (kelemahan I sebagai manusia..sometimes susah nak ingat mengingat ni), ambik pengajaran dari semua yang berlaku..must not be too comfortable with what we have..for we never know, one day it might be taken away from us..

mangosteenskin said...

betul tu k.millie. walaupun hari2 mengingatkan diri sendiri...tp entah kenapa bila selesa selalu terlupa kan.

mango pikir, seringgit dua tu kadang2 kita bazirkan juga kalau kita ada lebih kan. Jadi i thought daripada kita membazir benda yg bukan2 untuk kegembiraan sementara, apa salahnya dalam sebulan, seringgit dua itu dibelanjakan di jalan yg lebih baik. bila mango x ada duit, i rasa seringgit tu macam banyak. Tp bila rasa secure sikit, mulalah bayar RM10 naik teksi semata2 kerana malas berjalan pun tak kesah. apalah mango ni.

Faisal Admar said...

sedihkan mango? :( mayat bergelimpangan.